< Atpakaļ uz Ventspils novads (www.ventspilsnovads.lv)
VIEGLI lasīt    

Pasākumi Ances pamatskolā

Programma “Latvijas skolas soma’ ir ievērojami paplašinājusi skolēnu iespējas iepazīt Latviju caur kultūras un mākslas norisēm. “Latvijas skolas soma” ir mācību procesa sastāvdaļa, kas neaizstāj, bet papildina jau esošās skolā notiekošās mācību un audzināšanas aktivitātes. Pielāgojoties pandēmijas COVID-19 ierobežojumiem, daudzi kultūras norišu veidotāji savu piedāvāto saturu pielāgojuši digitālajai videi.

  Latviešu komponists Imants Kalniņš  26. maijā, svin savu 80. dzimšanas dienu. Šo jubileju atzīmēs ne tikai viņš pats, bet ļoti daudzi viņa mūzikas cienītāji.

Arī Ances pamatskolas skolēniem, pateicoties projektam ”Skolas soma”, bija iespēja ieskatīties nelielā daļā no bagātīgā komponista mūzikas pūra. Simfonijas, oratorijas, solo koncerti dažādiem instrumentiem,  mūzika filmām, varētu turpināt vēl un vēl. Un kur tad bez dziesmām? Par tām filmā par komponistu atraktīvā veidā pastāstīja un, protams arī tās dziedāja,  Ieva Sutugova kopā ar Miku Abaroniņu. Filmas veidotāji bija sagatavojuši arī krustvārdu mīklu, ko skolēni pēc filmas noskatīšanās varēja izpildīt.

Tā kā filmu daļa skolēnu skatījās attālināti, mājās, tad noskatīties varēja arī vecāki, vecvecāki, kas varbūt šo mūziku ir dzirdējuši vairāk un viņiem bija iespēja to dzirdēt citā izpildījumā.

Dažas atsauksmes no skolēniem – patika, kā dziedāja; neko par komponistu nezināju, bet biju dzirdējis dziesmas; patika, ka uzzināju komponista dzīves gājumu; gribētu iemācīties kādu dziesmu. Skolēni  ievēroja arī par klasisku kļuvušo teicienu “’Kad man nav naudas, tad es nevaru dzert, kad man ir nauda, es nedrīkstu. Kad tad lai es dzeru?’’  no filmas ‘’Emīla nedarbi’’, kam mūziku arī rakstījis I. Kalniņš. No skolēniem saņemti arī apsveikumi komponistam dzimšanas dienā. Tā kā pusaudžu vecumā mūsdienās jaunieši latviešu mūziku klausās ļoti maz vai nemaz, bija arī atsauksmes, ka tādu mūziku nevajag, tā nav aktuāla. Bet ir arī tāda –  vispār tādu  mūziku neklausos, bet varētu paklausīties.
     Sveicam komponistu skaistajā jubilejā un ceram uz vēl jaunām dziesmām. Lai izdodas viss iecerētais!

 Spēlēt ar čībām? Un pa caurulēm?   Izrādās, ka var.

To mūsu skolas skolēniem pierādīja puiši no Ogres – duets “Santehniķi”, kas dēvēti arī par trubu karaļiem.  Un var spēlēt dažāda veida mūziku – sākot no  klasikas līdz pat mūsdienu hītiem. Šie puiši ir izveidojuši neredzētu un interesantu instrumentu – trubafonu. Kā viņi paši stāstīja filmā, lai šo instrumentu uzbūvētu, izpirkuši būvniecības veikalā visas santehnikas caurules.

Filmu par duetu “Santehniķi” skolēniem bija iespēja noskatīties, pateicoties projektam ”Skolas soma”. Filmā  iekļauts gan stāstījums par sevi, par instrumenta būvēšanu, kā radās ideja par instrumentu, gan arī fragmenti no viņu koncertiem. Izrādās , ka ideja radusies  grupas dalībnieka Emīla tēvam Artūram Mangulim, kurš zināms arī  kā dziedātājs. Instrumentu puiši būvējuši paši, apmēram pusgadu. Kā viņi paši saka, grūtākais  ir bijis trubu skaņošana. Pēc filmas noskatīšanās skolēni varēja izpildīt testu, kurā bija iekļauti dažādi interesanti jautājumi no stāstītā.

Ko skolēni saka par redzēto filmu? Visi, kā viens – daudz labāk  būtu bijis redzēt dueta dalībniekus un instrumentu klātienē mūsu skolā. Tam tikai jāpiekrīt, bet tas, visiem zināmu apstākļu dēļ, šoreiz nebija iespējams. Patika, ka spēlēja ar čībām, ka pastāstīja par sevi, ka spēlēja pa caurulēm, ka spēlēja dzirdētu mūziku, ka spēlēja’’Elīzai”. 1.klases skolēni atpazina Bēthovena skaņdarbu, kura sākumu paši  neilgi pirms tam bija mēģinājuši spēlēt uz klavierēm, jo viens skolēns bija iemācījies pirmās četras taktis. Lielākiem skolēniem patika, ka varēja pēc tam tiešsaistē izpildīt testu.Teica arī, ka gribētu apmeklēt viņu koncertu klātienē.

Uz to arī drīzumā ceram, ka varēsim klātienē redzēt koncertus gan skolā, gan arī apmeklēt tos citur.

Abas koncertlekcijas mūzikas skolotāja Inga Šmēdiņa izmantoja mūzikas stundu ietvaros un apkopoja šo informāciju.

 

Skolotāja Indra Ozola kopā ar 1.- 4.klašu skolēniem piedalījās H.Dorbes muzeja pedagoģiskajā nodarbībā ,,Aina ar brālīti meklē cālīti”. Bērni neklātienē iepazinās ar rakstnieka – mūsu novadnieka dzīvi un literāro darbu tapšanu. Uzzinājām, ka rakstnieks sarakstījis 57 grāmatas, gan pieaugušajiem, gan bērniem. Bērnu dzejoļus autors veltījis savām divām meitiņām. Vēl viņam paticis stādīt kokus un uzņemt ciemiņus. Varēja apskatīt arī seno laiku rakstāmmašīnu un telefonu, kādus mūsdienās vairs nevar sastapt. Ar interesi noklausījāmies pasaku dzejā, kuru lasīja pazīstamais mūziķis Intars Busulis. Uzzinājām cālīša Tuka ceļojuma maršrutu un kādus dzīvniekus viņš ceļā satika. Nodarbības beigās guvām atziņu, ka pirms došanās prom no mājām, tas draugiem ir jāpasaka, lai nerastos veltīgi uztraukumi.

Nodarbība ir palīgs latviešu valodas apguvē, iepazīstinot bērnus ar latviešu autora dzīvi un daiļradi.

 

Pavasarī skolēniem bija iespēja noskatīties latviešu filmu programmu, kurā bija iekļautas 25 dažādas filmas.

Vēstures skolotāja Selga Puriņa izvēlējās skolēniem piedāvāt noskatīties  vēsturiskās filmas, iekļaujot tās mācību procesā 8.un 9.klasei:

  • filmu par Meierovicu, par Atmodas notikumiem.

Audzināsanas stundās 8.klasei   izvēlējos animācijas filmu „ Projām”

Skolotāja: ,,Uzskatu, ka vēsturi skolniekiem vislabāk mācīt caur filmām un grāmatām. Tā kā lasītāju palicis maz, paliek vien filmas! Jo bērniem grūti uztvert kailos faktus, kur nenāk līdzi emocija. Bet ieklausoties dzīvu cilvēku teiktajā, skatoties dokumentālos kadrus, var sajust laikmeta elpu. Arī Zigfrīda Meierovica biogrāfija atsegta tik kolorīti, ka skolniekiem rada priekšstatu par grūtībām, kādas bija jāpārvar  mūsu valsts celmlaužiem”.

Skolēnu atsauksmes par redzētajām filmām.

Paula no 8.kl.:
 Mani pārsteidza tas, ka var uztaisīt filmu bez neviena vārda, bez sarunām. Un vienalga ir interesanti skatīties, jo var visu saprast. Es tiešam jutu līdzi zēnam un sapratu, ka filma ir par bailēm un drosmi.

Kārlis no 9.kl.:
Filma bija interesanta un detalizēta. Tajā bija viegli iedziļināties, tādējādi padarot to viegli uztveramu. Tā apkopoja daudz detalizētas informācijas, taču joprojām likās vienkārša. Uzzināju interesantus faktus par mūsu valstsvīra Meierovica nozīmību.

Sākumskolas bērni ar interesi vēroja jaukās animācijas filmas- ,,Zīļuks”, ,,Zeltītas vasaras”, Tracis” un citas. Filmiņa ,,Meža sargi” bija kā mācību līdzeklis dabaszinību stundās, jo mācīja bērnus aizdomāties par vides piesārņošanu.

Skolotāja Sandra Liepiņa uzsver, ka bērni arī novērtējuši skaistās animācijas filmiņas. Pēc filmas ,,Es gribu redzēt rūķīšus” noskatīšanās, bērni uzzināja kā neredzīgie cilvēki lasa Braila rakstu un ar pirkstu galiem sajūt iespiesto tekstu.

Digitālie pasākumi zoom platformā ļauj arī vecākiem kopā ar saviem bērniem attālināti skatīties ,,Latvijas skolas somas” piedāvāto kultūras programmu, tā labāk izprotot mūsdienīgas mācīšanās paņēmienus, iegūstot pamatu sarunai ar bērnu. Paldies “Latvijas skolas somas” organizatoriem par  iespēju piedalīties šajā programmā, jo tā rosina skolēnus domāt un runāt par personīgi un sabiedriski nozīmīgām tēmām, raisa emocijas un sniedz jaunas zināšanas.

Informāciju apkopoja Una Teibe, ,”Latvijas skolas soma” koordinatore Ances pamatskolā